Wednesday, March 10, 2010

Suatu ketika dahulu....

Pengalaman mematangkan fikiran. Itulah ungkapan yang sering didengari apabila manusia menerima sesuatu dugaan mahupun mengalami sesuatu yang baru dalam hidupnya. Pengalaman juga mengajar kita erti kehidupan. Dari pengalaman juga kita menilai baik buruk sesuatu yang berlaku dalam kehidupan seharian kita. Namun sejauh mana pengalaman yang dicari memberi erti yang bermakna dalam kehidupan kita?

Apa yang telah dilalui,apa yang telah kita hadapi akan ditinggalkan sebagai kenangan, kenangan yang akan kita tinggalkan dan tidak mungkin akan berulang.
Menjadi seorang pelajar university merupakan satu pengalaman yang ingin dikecapi bagi mereka yang masih di bangku sekolah, dan pengalaman yang amat bermakna bagi yang telah menghadapinya. Di sini aku ingin berkongsi satu cerita di mana aku pernah bergaduh dengan rakan sekelas aku untuk apabila kami masing-masing berlawan untuk mendapat tempat di university satu hari nanti. Pada hal waktu itu kami baru darjah enam dan belum menjejakkan kaki ke sekolah menengah pun lagi.

Setiap kali selepas mendapat markah ujian atau peperiksaan, kami akan membanding-banding sesama sendiri. Ketika itu, sudah semestinya yang terbaik akan disebut-sebut dan yang terendah markahnya tidak akan berpuas hati dan kadang kala ada yang menangis. Almaklumlah, ketika itu kami masih budak-budak dan semestinya belum matang untuk mengawal perasaan. Bermasam muka pula sudah menjadi perkara biasa di dalam kelas. Selepas itu, bermula la sesi bertelingkah dan kadang-kadang sehinggakan menjadi isu pergaduhan hanya kerana tidak puas hati dengan markah masing-masing.
Ketika itu, pelajar terbaik akan memdapat ramai kawan atau kami mengelarkan sebagai ‘geng’ dan pelajar paling rendah markahnya pula akan sukar untuk mencari ‘geng’. Begitulah setiap kali selepas mendapat markah peperiksaan atau ujian. Selepas tamat darjah enam, kami masing-masing berpisah ke sekolah menengah yang berlainan.

Semenjak itu, kami tidak pernah berkumpul kembali walaupun ada diantara kami yang hanya bersekolah di kawasan yang berdekatan. Sewaktu kami berada di tingkatan empat, kami semua digemparkan dengan kehilangan salah seorang pelajar terbaik ketika di darjah enam apabila arwah pergi mengadap Ilahi akibat terlibat dengan kemalangan ketika memandu motosikal untuk ke sekolah. Aku diberi tahu bahawa arwah baru mendapat lesen motosikal seminggu sebelum kemalangan berlaku. Ketika itulah sebahagian dari rakan-rakan kelas aku berkumpul kembali ketika menziarahi arwah.
Kini, kami masing-masing sudah berusia 22tahun dan hampir kesemuanya berjaya berada di menara gading yang kami impi-impikan selama ini. Kami bertemu semula kesemua rakan-rakan sekelas daripada laman ‘ Facebook’ beberapa bulan yang lalu dan sekarang kami dalam perancangan untuk berkumpul semula disamping bercuti di Pulau Langkawi pada Mei ini. Sungguh tidak dijangka betapa ‘ Facebook ’ sangat membantu untuk kami bertemu kembali.

Ini adalah photo ketika kami berada di darjah 6.

1 comment:

  1. wahhh,tkah..teharu lak bc entry nih, timgat time budak berhingus dlu2 kan, hehehe

    ReplyDelete